ada mata pandang, ada telinga dengar, ada mulut diam

    Favourite Quotes

    # "I am not a has-been. I am a will be"

    # "determine to do some thinking for yourself. Don't live entirely upon the thoughts of others. don't be an automaton"

    # "The most pathetic person in the world is someone who has sight but has no vision"

    # "the act of putting pen to paper encourages pause for thought, this is turn makes us think more deeply about life, which helps us regain our equilibrium"

Sahabat Maya

hidup-mati lu dan gua


gua rasa hidup gua memang selalu tak seimbang. sekejap diatas, sekejap dibawah. gua tau adat kehidupan umpama roda yang berputar. ada masa gua memang boleh menampung segala beban yang gua kena pikul. ada suatu masa tu gua memang serabut sangat. korang kalau kat tempat gua pun rasa nak bunuh diri bai. tapi syukur gua masih ada iman bai.

malam tu gua mimpi jumpa albert einstein. dia surahkan kat gua dalam bahasa omputeh camni "Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving." gua ni memang bahasa penjajah tak berapa nak paham. bangun tu gua cari kamus terjemah apa persurahan einstein ni.

cari punya cari gua dapat terjemahan terbaik untuk ayat diatas. "hiudp ini umpama sebuah basikal. untuk memastikan ianya senantiasa seimbang korang kena terus mengayuh." ha, korang mesti pahamkan apa maksudnya. gua dah paham sebab gua dah rujuk kamus dewan bahasa dan pustaka. ha ha

dalam kehidupan ini, kita sebagai manusia sepatutnya aplikasikan contoh basikal si albert cakap. apa jua berlaku, korang kena terus bergerak kehadapan. tempuh kehidupan itu sebaik mungkin. cari balik titik mula yang baik untuk membuat garis lurus yang baru. korang memang dah sedia maklum bahawa kita tidak boleh mengundur ke titik mula yang dah lepas. jadi gua nasihatkan lu orang cari titik baru dan pacu kearah yang lebih baik.


*p/s : gua reka je bai cerita ni. jangan lu orang percaya sudahlah. gua masih noob dalam penulisan cerita. ha ha ha

Pembalasan Teori


entri kali ini gua nak cerita pasal pembalasan sesuatu kepada gua. gua percaya setiap susuk tubuh yang pernah bergelar pelajar unibersiti mesti merasa pembalasan ini. kursus yang gua pelajari memang memerlukan pemikiran dan pengetahuan teori yang melebihi tahap yang gua ada. entri ini gua nak kupas sekeping-sekeping punca gua dapat pembalasan yang setimpal tu.

yang pertama-tamanya gua nak sentuh subjek gua paling 'L' besar. looser la bai. gua memang kurang berkenan dengan subjek ni. subjek international economics. oh, memang gua paling malas bila masuk kelas ni. kira jiwa gua kat ruang tamu 516, badan dan nyawa kat kelas. pembalasan yang gua dapat baik kurang senyuman.

keduanya subjek environMENTAL economics. gua bukan sengaja menebalkan perkataan mental tu. memang nyata sesiapa masuk kelas ni memang mental. gua? kompom gua banyak tidur kat ruang tamu 516. ha ha. pembalasan gua dapat, baik senyum la.

subjek ketiga, business forecasting. subjek ni yang ajar punyai suara lunak dan halus. maksud gua halus macam kepala harith iskandar. gua dengar 3 patah perkataan, lepas tu ingatan gua lesap sampai golok. nasib baik kelas selalu habis awal, kalau tidak gua dah sampai bali bai. ha ha. dan-dan pemarkahan berterusan gua manis-manis lulus sebab gua skor ujian dua. pembalasannya gua dapat baik kurang senyuman la.

aduh. subjek keempat ni gua agak bebal la gak. islamic business transaction. hari pertama gua nampak buku, gua rasa nak pitam. gila nak hafal semua terjemahan al-quran (yang berkaitan), dalam bahasa omputeh. gua dah la memang foul black bahasa penjajah ni. pembalasan gua dapat baik kurang senyuman la. tapi gua ingat gua pergi kenduri dia gua dapat jack sikit markah tapi haremmmmm. ha ha

kelimanya, subjek research methodology. kelas dia ni gua rasa yang ajar gua pun tak kenal gua. ha ha. tapi gua dapat ahli kumpulan yang rajin sikit dari gua untuk melunaskan semua bebanan. pembalasan gua dapat baik senyum punya. ha ha ha

subjek gua yang terakhir, subjek strategic management. kelas zZzZzzzZzz, bla bla bla bla dan juga kah kah kah. serius gua dalam kelas ni memang jiwa gua melewati satu dunia. sedar-sedar gua dah nak jawab kertas peperiksaan akhir. ha ha. pembalasan gua dapat baik-baik sahaja.

secara keseluruhannya gua simpulkan pembalasan gua dapat memang menepati kata-kata pujangga yang berbunyi "padanlah dengan ponteng kelas dan tidurnya". ha ha ha

gua SENYUM bai!


gua taip entri ni sebab gua bengang dengan KERAjaan. ini adalah sebab kenapa gua bengang.

1. KERAjaan berjanji tidak akan menaikkan kadar harga minyak RON95 pada tahun ini tapi mereka memungkirinya. bukti:

klik gambar untuk paparan lebih besar. bukan gua tipu

2. SYABAS ingin menaikkan tarif air sebanyak 37% walhal CEO SYABAS bergaji sekitar RM425,000 sebulan atau 5.1 Juta setahun.


3. Kenaikan harga gula yang mengakibatkan harga barangan lain melonjak naik.

4. Gaji bapak gua gomen xnak naikkan selaras dengan kenaikkan harga barang.

5. Gua dengar cerita tarif elektrik bakal naik pada tahun 2011, tarikh masih tidak diketahui. sama kes dengan harga minyak ron95.

6. ok, ini bukan gomen nye cadangan tp antara org dalam gomen. Shahidan Kassim (xtau sape boleh google) mencadangkan supaya Fesbuk ditutup dan diharamkan di Malaysia kerana fesbuk ini boleh mengancam keselamatan negara. ciss, nanti gua nak berlibur dan berhibur kat mane?

7. gua rase cukup dulu. nanti gua update ag.

Author = aw-ther


ha ha. entri kali ini aku nak bersurah tentang satu susuk tubuh bernama Ely Nadiah. tajuk diatas memang berkait rapat dengan beliau. aku dengan dia hanya berkawan. tapi atas permintaan beliau untuk aku bersurah dalam blog aku pasal dia, aku pun buatlah satu entri khas buat 'cik aw-ther' ni.


gambar ini diculik dari FB beliau.

aku mulakan persurahan aku dengan mengimbas kembali detik aku kenal 'cik aw-ther' ni. seingat aku kelas human resources dibawah kendalian ARAR - Abdul Rahman Abdul Rahim semasa dalam semester 2. akibat kerajinan aku untuk hadir ke kuliah, aku diserapkan dalam kumpulan yang tergolong daripada Anis, Ayu, 'cik aw-ther' dan err yang lain aku lupa. semasa dalam kumpulan ini aku seperti biasa akan dijadikan bahan rujukan (macam aku ini bijak pandai. ha ha ). yang pasti aku ingat lagi aku diserahkan tugasan pada minit terakhir. ciss.


ok, berbalik kepada 'cik aw-ther' ini. beliau merupakan pemegang STPM dari SMK Sulaiman, Bentong. Sekarang beliau merupakan pelajar tahun akhir BBA (Hons) Business Economics. dalam erti kata lain, satu 'batch' dengan aku.

Dilahirkan pada sama bulan dengan aku yakni pada Februari 7, 1988 (membuktikan aku lebih muda), 'cik aw-ther' ini sangat tersohor dengan kesilapan-kesilapan penggunaan perkataan yang mampu membangkitkan semua pelajar dalam kelas yang sedang diulit intan.

pastinya semua pembaca tertanya dari mana datangnya 'cik aw-ther' ini. yang ini biarlah aku dan beliau sahaja yang tahu dari mana usulnya.

sepanjang perkenalan aku dengan susuk tubuh yang aku kira mempunyai berat badan sekitar 40-50 kg ini banyak membibitkan memori pahit manis. memori terbaru, Shah Alam - Kuala Kangsar - Taiping - Pulau Pinang - Teluk Batik - KM 5, Teluk Intan - Balai Polis Teluk Intan - Menara Condong - Shah Alam.

aku rasa cukuplah persurahan mengenai susuk Ely Nadiah ini. Tulis lebih-lebih nanti dikatakan fitnah, memburukkan orang dan juga mengata.


nota kaki ; 'cik aw-ther', aku memang suka buli engkau. ha ha. ampunkan aku penunggu gua.

Lembaran Baru


ok, aku akui bahawa aku telah mengalami simptom pelupa yang amat kuat. ini boleh dibuktikan dengan aku telah banyak lupa banyak perkara. serius aku sangat merindui kesegaran otak berfungsi seperti beberapa purnama dahulu. adakah mungkin diakibatkan oleh penerimaan pemandagan yang tidak baik untuk pertumbuhan akal dan minda? itu aku tidak pasti.

entri kali ini sebenarnya adalah cubaan untuk mengemaskini dan menajamkan kembali kepekaan otak dan kelancaran tangan menaip. setelah mengharungi musim yang suram dalam semester 5 BBA (hons) Business Economics ( alasan kerana tidak membaharui entri, ha ha ), dikesempatan semasa cuti ini akan aku membaharui entri dalam blog ini yang telah disurahkan oleh Syazwani Mustafa, berhabuk.

rasanya cukup dulu untuk entri pembukaan ini. aku memang malas nak bersurah panjang dalam entri ini. sekian terima kasih. ha ha.

Tiada Tajuk


tujuan entri ini adalah untuk menyatakan bahawa blog ini masih belum luput. cuma kekeringan idea telah menyekat percambahan blog ini. kepada pembaca, harap dapat sabar menunggu entri terbaru.


nota kaki : terlalu sibuk mengharungi semester 5 SM (K) Ekonomi Perniagaan.

KEMASKINI


Tujuan entri ini dibuat adalah bagi mengemaskini ruangan blog ini yang semakin suram dan kusam. Perkara yang ingin disertakan ialah seperti berikut :

1 - 13 Mei 2010 - adalah hari ulangtahun peringatan Peristiwa Berdarah Malaysia dan juga hari sepatutnya aku berjumpa doktor (tapi lupa).
2 - 15 Mei 2010 - hari Belia Negara dan hari reunion siri 1 Komander Kesatria UiTM Kelantan.
3- 16 Mei 2010 - hari peringatan kepada semua guru di Malaysia dan hari Persandingan Abang Azril dan Kak Fena.

sekian,
Yang Tulus Ikhlas
darthoneavenue

APOLOGIZE


ok, it's my BAD. sorry for everything. i just can't control myself.

I plead an apologize from you. yes, it's you.



dedicated to someone that I know, someone that always contacting me. thanks for your time, your energy and also your money.

Selamat Hari Ibu


secara rasminya aku lambat untuk mengungkapkan ucapan Selamat Hari Ibu kepada para ibu yang secara rasminya disambut pada 9hb Mei 2010. berikut adalah antara sebab mengapa:


1 - aku menganggap setiap hari ialah hari ibu.
2 - aku sayang mama aku setiap hari.
3 - aku panggil mak aku mama, bukan ibu. haha
4 - pada hari yang sama kereta aku mintak duit lebih. bikin rosak ana punya plan.
5 - empat cukuplah, nak berapa banyak lagi?


walaubagaimanapun, aku menaip ini untuk mengungkapkan juga ucapan Selamat Hari Ibu kepada mama aku Maskinah Binti Sadikon yang telah menjadi seorang mama sejak tahun 1983. Aku sayang mama aku selama-lamanya sampai aku mati.

Selamat Hari Pekerja


Yeh, this one's for the workers who toil night and day
By hand and by brain to earn your pay
Who for centuries long past for no more than your bread
Have bled for your countries and counted your dead

In the factories and mills, in the shipyards and mines
We've often been told to keep up with the times
For our skills are not needed, they've streamlined the job
And with sliderule and stopwatch our pride they have robbed

We're the first ones to starve, We're the first ones to die
The first ones in line for that pie-in-the-sky
And we're always the last when the cream is shared out
For the worker is working when the fat cat's about

And when the sky darkens and the prospect is war
Who's given a gun and then pushed to the fore
And expected to die for the land of our birth
Though we've never owned one lousy handful of earth?

All of these things the worker has done
From tilling the fields to carrying the gun
We've been yoked to the plough since time first began
And always expected to carry the can

dropkick murphy - song for worker.



aku mendedikasikan lagu ini buat para pekerja/buruh.
SELAMAT HARI PEKERJA.
bersatulah wahai para pekerja/buruh.

Untitled


fuh fuh fuh

pembersihan sesawang labah. lama tidak update entri dalam blog. bukan dek kesibukan sahaja bahkan kekeringan idea untuk menulis. jadi entri kali ini sekadar untuk penjadualan diri bagi menempuhi peperiksaan akhir semester 4 BBA (Hons) Business Economics.

22/4/2010 - CTU 533
22/4/2010 - ECO 546
27/4/2010 - ECO 555
29/4/2010 - ECO 553
30/4/2010 - IBM 530
05/5/2010 - MGT 545


disebabkan entri ini ditulis selepas penyiksaan subjek CTU 533 dan ECO546, apa yang dapat aku simpulkan adalah kurang puas hati dengan jawapan yang dijawab. lebih-lebih lagi subjek ECO546.

senyuman ragamu


Take your time and see if you can read each line aloud without a mistake.



This is this monyet
This is is monyet
This is how monyet
This is to monyet
This is keep monyet
This is a monyet
This is monyet monyet
This is busy monyet
This is for monyet
This is thirty monyet
This is seconds monyet


Now go back and read the THIRD word in each line from the top down.

p/s : keep on smiling guys ;)

darthoneavenue

M.O.U.R.N





thats me in the corner :

thinking bout the thing i've done,
thinking bout the thing i've through,
thinking bout the thing i've said,
thinking bout the thing i've read,
thinking bout the thing i've see,
thinking bout the thing i've taste,
thinking bout the thing i've experienced.

when I recall of this thing I felt dejected. There's smile on my face. Yes but inside is just like a slow motion suicide that keep on haunting and stabbing inside of me.

Is this the right time? Is this the right moment? Is this the right temperature?

may I blessed by ALLAH. amin.......



darthoneavenue

H.E.Y


we got eyes that able us to see,
but did we sure that our eyes doesn't lie?

we got ears that able us to hear,
but did we sure that our ears doesn't lie?

we got nose that able us to smell,
but did we sure that our nose doesn't lie?

we got tongue that able us to taste,
but did we sure that our tongue doesn't lie?

sometimes, our vision merely the truth but we didn't sure something behind it.
sometimes, we heard "they" happy enough but we didn't sure is that true or just some an illusion.


Pause and Ponder IV


every point have their views and perspectives. discern from every angle would be nicer.







darthoneavenue

oh bintang kecil



oh bintang kecil
memancarkan cahaya nan sayup
menyinari ruangan kecil biarpun kesayupan
kau tidak layu dan mudah luntur usaha
mencuba sehabis daya

oh bintang kecil
hadirmu tidak membawa sinar baru
tetapi hadirmu membawa satu permulaan
permulaan haluan baru
haluan yang menjanjikan sesuatu

oh bintang kecil
bergerak menarilah dikau
menghasilkan senyuman dibibir
kotak pemikiran mulai hilang kusut
terkesima melihat dikau

oh bintang kecil
terima kasih atas pancaran cahaya mu
terima kasih atas hadiran mu
terima kasih atas usaha mu
terima kasih atas diri mu


darthoneavenue

A.K.U.R


nota sebelum lelap mata.

bila aku menyingkap kisah silam,
hadir satu perasaan hiba,
menghadirkan jiwa yang kelam,
tertusuk jiwa terpana.

hadir diri membawa erti,
kehadiran ini bukan sekadar kata,
beginilah hidup dalam realiti,
bergelumang dengan suka dan duka.

berdiri gagah sebagai insan,
segak seperti seorang yang perkasa,
mengharapkan diri diberi pengampunan,
agar kehidupan ini lebih bahagia.

berjalan kehulu dan kehilir,
mencari arah yang tidak pasti tujunya,
biarlah kisah silam mengalir bak air,
kita berkoloborasi untuk mara bersama.

kumulatif hidup ini dari pengalaman,
sayugia mengharapkan sesuatu bermakna,
hadirnya pahit jadikan sempadan,
kemanisan hidup itu manfaat bersama.

terus berjalan mencari ilmu,
sejauh China yang nun jauh dari pandangan,
walaupun hati ini senantiasa dinodai cemburu,
bukanlah itu yang harus diutamakan.


R.E.L.I.E.F


Finally, i've made my decision. i've inform all parties involved. thank god, the reaction is positive and i do really love to hear that. thanks for the cooperation guys. i know most you guys shocked wit my decision but i've a strong reason and because of few constraint. i do know my weaknesses, that's why i'm stepping backward. i'm so sorry for all inconvenience that i've burden all of you guys. i really don't mean it. it just my weaknesses.

to the one who takeover all my responsibilities after this, thank you. if you have anything regarding to "this", don't be hesitate to ask me. i'll assist you as far as i can.



this post is continuation from this entry : aku berundur.


darthoneavenue

Pause and Ponder IV



what do you first do when you learn to swim? you make mistakes, do you not? and what happens? you make other mistakes, and when you have made all the mistakes you possibly can without drowning - and some of them many times over - what do you find? that you can swim? well - life is just the same as learning to swim! do not be afraid of making mistakes, for there is no other way of learning how to live!

Soal-Jawab Darth One


  1. ada suara mula bertanya, "wan, kenapa penulisan ko penuh dengan skematik?" aku pun jawab "itu gaya penulisan aku. untuk memulihkan tahap Bahasa Melayu aku"
  2. "Wan, lutut kau dah pulih ke belum?", "belum" jawapanku ringkas.
  3. "Wan, penulisan kau kadang-kadang menampakkan kau marahlah, pada siapa?" aku pun jawab " bukan marah tetapi ini adalah janaan idea pada masa itu"
  4. "Wan, kenapa kau meminati Liverpool? kan Liverpool tidak se gah Manchester United." jawab ku ringkas "aku bukan glory seekers"
  5. "Sejak dua menjak ini kau macam PMS sahaja Wan?", sambil garu kepala "hormon tidak stabil"
  6. "Wan, kau ni penuh dogmatik dalam perbualan" aku pun balas "sukahati akulah"
  7. "kau ni dah terlampau obses dengan Facebook ni Wan", sambil garu kepala dan menjawab "ini kan medium untuk aku kenali rakan-rakan aku"
  8. "Wan jom karaoke" aku pun jawab dengan sepantas angin "jom, tetapi sila jaga gegendang telinga anda. ha ha ha"
  9. "Wan, sekarang dengan siapa?", aku pun jawab, "soalan apakah ini?"
  10. "Wan pinjam duit sikit." aku pun membalas "berapa itu? aku dah agak kekontangan ini. agak-agak boleh aku buat pinjaman peribadi dengan kau tak?"

Entah apa gila otak aku berputar seperti alternator kereta. Setelah medapat bantuan bateri untuk memulakan penulisan, otak aku berputar-putar dan meronta-ronta untuk mengluarkan idea.

Jadi mungkin selepas ini aku seperti mahu menaip entri soal-jawab bersama darth one a.k.a Mohamad Shafwan. Sesiapa yang berminat untuk bertanya, anda dialu-alukan untuk bertanya. Semua soalan akan dijawab. Tinggalkan soalan pada entri ini ataupun kotak berbual disebelah kanan entri ini. Terima Kasih

Europa Ligue a.k.a EUFA Cup


entri kali ini membicarakan perihal Liverpool F.C. setelah sekian lama tidak bersaing dalam piala ini yang kali terakhir disertai oleh Liverpool F.C pada tahun 2001 dan menjadi juara pada tahun itu juga. Selepas dari tahun itu, Liverpool tidak bermain untuk piala ini kerana layak untuk bermain Piala Juara-Juara Eropah. Setelah kira-kira sepuluh tahun, kini Liverpool bersaing kembali dalam kejohanan ini.

Pagi ini (jam 0200 pagi waktu Malaysia) Liverpool akan meneruskan perjuangan memburu piala ini selepas menumpaskan Unirea Urziceni. Kini Liverpoo akan bertemu Lille, sebuah kelab dari Perancis.

Seperti biasa peminat sesebuah kelab, aku meneka secara bias untuk Liverpool mudah membelasah Lille. Apa-apapun jumpa di siaran Astro ya!~

Senarai perlawanan pagi ini (last 16),

  • Atletico Madrid ? - ? Sporting Lisbon
  • Hamburger SV ? - ? Anderlecht
  • Lille ? - ? Liverpool
  • Rubin Kazan ? - ? Wolfsburg
  • Benfica ? - ? Marseille
  • Juventus ? - ? Fulham
  • Panathinaikos ? - ? Standard Liege
  • Valencia ? - ? Werder Bremen


aku berundur



aku punya tanggungjawab
bukan ku pinta
bukan diberi secara sepakat
tetapi aku memikulnya atas rasa tanggungjawab dan belas ihsan
bukan aku cuba mengusai segalanya
kerana itu bukan cara aku

aku cuba untuk membantu
tetapi seringkali disalah ertikan
aku juga punya jiwa
punya perasaan
punya hati


salahkah aku cuba untuk membantu meringankan beban?
aku cuma mengurus
aku cuba yang terbaik
kadangkala mengeluarkannya dari saku sendiri
aku bukan ingin berkira
kerana itu bukan sifat aku

ya!
aku kadangkala terpaksa meminta lebih
bukan kerana apa
aku tidak mampu untuk menampung untuk setiap kali
aku bukan jutawan
bukan ahli MLM yang mampu mengaut jutaan ringgit
aku hanya mengharapkan wang pinjaman
kerana aku tidak mampu

akan tetapi pabila aku mula tidak dipercayai
aku mula luluh hati
aku mula kecewa
aku mula hilang semangat
aku mula rasa mahu buang segala tanggungjawab
aku mula untuk melepaskan semua beban ini
aku sudah putus asa

aku telah membuat keputusan
ini adalah kali terakhir
aku terpaksa lepaskan kepada orang lain
aku sudah tidak dipercayai
sayugia aku akan berundur beberapa langkah
akan tetapi diingatkan aku bukan seorang pengalah

nota kaki : berkata lebih mudah dari mengurus



darthoneavenue

European Champions League a.k.a Liga Juara-Juara Eropah


aku akui aku memang seorang yang tegar pada sukan bola sepak terutamanya industri bolas sepak England. ya, aku fasis kepada kelab inggeris dan lebih spesifik ialah Liverpool F.C. akan tetapi memandangkan kelab aku tidak melayakkan diri ke pusingan kalah mati Liga Juara-Juara Eropah maka tiada perkaitanlah entri ini dengan Liverpool.

pagi ini (11 Mac 2010) adalah pertemuan 'menyayat hati' David Beckham yang dijangka akan pulang ke Old Trafford pabila AC Milan cuba untuk menandingi dan mengimbangi Roo dan juga pasukannya. Pertemuan pertama berpihak kepada Manchester United dengan agregate 3 berbalas 2 di tempat lawan.

Satu lagi pertemuan ialah pertemuan kelab lama Benzema menetang kelab Royal Sepanyol, Real Madrid. pertemuan sebelum ini berpihak kepada Lyon dengan kelebihan 1 jaringan.

mengjangka kemenangan bukan kerja aku malahan Shebby bias Liverpool seperti aku juga tidak mampu untuk meneka siapa akan layak. akan tetapi aku tetap berkeras untuk meneka siapa akan ke peringkat seterusnya. Manchester United pastinya gah di gelanggang sendiri dan Real Madrid mampu mengatasi jurang satu gol. Biarlah aku tidak berapa gemar kedua-dua kelab ini (Real curi Xabi Alonso, Man Utd dengan si mulut cabul Fergie).

dengan kejatuhan kelab Porto dan Fiorentina yang masing-masing telah disingkirkan oleh pihak lawan masing-masing iaitu Arsenal dan Bayern Munich aku masih ingin melihat kelab kecil untuk membuat kejutan ke kelab besar eropah. seperti yang pernah dilakukan oleh Porto dizaman Jose Mourinho, Deco dan rakan-rakan menjuarai piala ini.

sudahlah setakat ini. marilah saksikan perlawanan dua kelab sokongan ramai ini di kaca tv rumah, mapley, dan juga tempat lain. aku? pastinya aku akan melihat di Livescore.com selepas aku bangun pagi. hahahahaha

La'Tahzan Mohamad Shafwan


bait nyanyian Zamani dalam lagu "Biarkan Ia Pergi"

Biarkan ia pergi
Jangan dikesalkan
Tuhan lebih mengerti
Apa yang disuratkan

Selamat Hari Wanita Sedunia



Saban tahun, masyarakat antarabangsa meraikan Hari Wanita Sedunia pada 8 Mac. Pada tahun ini, tema yang digagaskan adalah “Equal Rights, Equal Opportunities: Progress for All”. Dengan ini saya ingin mengucapkan Selamat Hari Wanita kepada semua wanita tidak kira diri anda masih menganggap diri anda 'perempuan belum menjadi wanita'. Ini tidak termasuk yang 'ingin menjadi wanita'. Ucapan khas saya ditujukan kepada Mama (Maskinah Bt Sadikon), Nenek, Mak Cik -Mak Cik dan juga saudara mara serta sahabat handai daku. Terima kasih kerana menjadikan 'saya' hari ini.


Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:”:Empat perkara yang membawa kebahagiaan iaitu wanita yang solehah, rumah yang luas, jiran yang baik dan kenderaan yang selesa.!”
Riwayat Ibnu Hibban

*renung-renugkan, dan selamat beramal*


darthoneavenue

H.I.L.A.N.G


nama : Hj Darini B. Hj Dasuki
tarikh lahir : 03 Ogos 1937
tarikh meninggal : 7hb Mac 2010
waktu meninggal : 8.00 pagi.
punca kematian : darah tinggi
dilapor oleh : Zulkifli B. Hj Darini


Daripada Mathar bin ‘Akamis dan Abu Azzah katanya Rasulullah SAW bersabda: “Apabila Allah telah memutuskan bagi seseorang hamba-Nya bahawa ia akan mati di satu bumi (tempat) nescaya Allah menjadikan sesuatu hajat baginya di tempat itu.”
Diriwayatkan oleh Ahmad dan at-Tirmidzi, rujuk Sahih sunan at-Tirmidzi 2249-1745



*
selamat tinggal dunia, selamat tinggal semuanya. semoga rohnya senantiasa dirahmati olehNYA. insyaALLAH. amin ya rabbal alamin..* engkau sentiasa dalam ingatan. 1937-2010.


darthoneavenue

apasajakutulis


Aku bukanlah seorang yang pandai bermadah puisi dan berpujangga
Akan tetapi aku meminati dan cuba untuk mempelajarinya
Menulis bukan kemahiranku
Bahkan aku memang bukan seorang yang kritis dan kreatif serta inovatif
Apa yang selalu terpahat ialah rencana minda yang aku sendiri tidak mampu untuk klasifikasikannya
Apa saja yang tertulis adalah apa yang terfikir oleh otakku
Ianya mengalir terus ke tangan lalu ianya terukir di sini.
Mungkin sesetengah penulisan itu nampak seperti menjurus kepada seseorang.
Ya, mungkin kerana dari situlah idea terbit
Akan tetapi ianya bukan untuk menjatuhkan orang itu.
Sekadar peringatan kepada diri sendiri, mungkin kepada orang yang membaca nota-nota sampah ini.
Maafkan diri ini jika penulisan ini mengguris perasaan orang yang membacanya
Aku punya kekhilafan kerana aku adalah manusia, insan dan juga homo sapien

Tangga-tangga ke pintu apakah?


Minta maaf En Tangga,

Anda dicipta untuk memudahkan homo sapien untuk ketempat lebih tinggi,

Andalah ciptaan homo sapien untuk memudahkan proses menaik keatas dan juga turun kebawah,

Anda juga mampu mencapai berpuluh-puluh tingkat selagi dibina oleh homo sapien,

Anda terusan membantu homo sapien selain dari memudahkan proses naik-turun,

Anda juga mampu untuk membantu homo sapien bersenam untuk kesihatan.

Akan tetapi,

Sejak dua menjak ini aku terpaksa membenci anda,

Aku bukan sengaja membenci anda,

Tiada niat didalam hati untuk membenci anda,

Mendaki dan menuruni anda sudah menjadi suatu keperitan bagi diri aku,

Kadangkala dengan berbekalkan tongkat hasil pinjaman daripada Pusat Kesihatan,

Kadangkala tanpa tongkat hikmat,

Aku mengharungi dengan gagahnya,

Menahan perit dan jerih,

Menuruni dan mendaki,

Lebih perit ketika menuruni,

Aku bemohon padaNYA agar dapat memberikan aku kekuatan.

En Tangga,

Terima kasih atas sumbangan anda kepada kami, homo sapien

Akan tetapi aku terpaksa membenci anda buat beberapa bulan,

Semoga aku cepat sembuh.



darthoneavenue

Views on 1 Malaysia and Malaysian Economy




  • Abstract :Econs student “The more I learn abt 1Msia & Najib, the more convinced I'm that this is another giant farce”
  • source : Malaysian Insider

aku, engkau, lingkaran kita.



aku punya kelemahan, antaranya;

  • seringkali menyusahkan orang
  • seringkali menyakitkan hati orang
  • seringkali membuatkan orang membenci aku
  • seringkali memarahi orang
  • seringkali berkata-kata tentang orang
  • seringkali memalit kenangan pahit kepada orang lain
  • seringkali membebani insan lain
  • seringkali mengharapkan orang lain
  • seringkali menyuruh orang
  • seringkali mengganggu orang
  • seringkali emosi terganggu
kerana aku;
  • seorang homo sapien
  • seorang homo sapien yang lemah
  • seorang homo sapien yang daif
  • seorang homo sapien yang penuh kekhilafan
  • seorang homo sapien yang tidak punya kuasa
  • seorang homo sapien yang tidak punya daya
  • seorang homo sapien yang tidak gagah
  • seorang homo sapien yang punya hati 'tidak sesuci' orang yang 'suci'
  • seorang homo sapien yang mempunyai akal pemikiran yang dangkal
  • seorang homo sapien yang punya hati yang kotor
  • seorang homo sapien yang kolot
  • seorang homo sapien yang haprak
  • seorang homo sapien yang lemah segala-galanya
tetapi aku juga punya kekuatan, antaranya;
  • aku diberi otak dan akal untuk berfikir
  • aku diberi hati untuk menimbang semua perkara yang dibuat
  • aku diberi mata untuk melihat mana baik mana buruk
  • aku diberi kaki untuk bergerak kemana sahaja yang termampu
  • aku diberi tangan untuk memegang dan membuat banyak perkara
  • aku diberi hidung untuk bernafas
  • aku diberi telinga untuk mendengar
  • aku diberi lidah untuk merasa
  • aku diberi mulut untuk berkata-kata
  • aku diberi jantung untuk mengepam darah kesaliran darah seluruh badan
  • aku diberi nyawa untuk hidup didunia
  • aku diberi jiwa untuk menjiwai
  • aku diberi sebaik-baik ciptaan manusia agar mampu teruskan perjuangan di alam fana.
mungkin kita sama, akan tetapi kita tidak serupa. mungkin engkau kata aku adalah tidak sebaik engkau akan tetapi inilah diriku. jika engkau tidak mahu menjadi seperti diri aku, jadilah seperti diri engkau. akan tetapi janganlah ini membuatkan kita dibeda-beda. kita semua sama sahaja. berbeda watak, berbeda gaya berbeda rupa, berbeda kemampuan, berbeda kebijaksanaan akan tetapi kita masih insan, manusia homo sapien.

kita bermula dengan A tidak manis jika berakhir dengan Z kerana aku suka pabila kita bermula dengan A ianya tidak berakhir dengan Z dimana aku berharap ia akan bersambung menjadi kitaran ataupun lingkaran yang tidak akan putus kecuali mati yang memisahkannya.

aku memanjatkan doa agar aku, engkau dan lingkaran kita tidak akan putus. aku juga tidak lupa untuk mendoakan kebahagiaan aku, engkau dan lingkaran kita. biarpun kita dilanda sebarang musibah, biarpun kita dirundung malang, biarpun kita dipalit kenangan pahit, aku memohon untuk aku, engkau dan lingkaran kita mampu untuk menghadapinya dan mengecapi apa yang diimpikan.




p/s: aku sudah melalut tahap cipan tergolek dalam jamban rumah cik bedah.



darthoneavenue


Situasi 1

disebuah kedai makan, datang dua orang dari satu meja ke satu meja. seorang buta bersama tisu, seorang tidak dan memimpin orang buta.

orang buta (OB) : kak, derma kak. ikhlas.
seorang pelanggan perempuan (PP): nah. ikhlas. (sambil menghulur not RM10)

seterusnya ke meja satu lagi. kali ini pelanggan lelaki (PL).

OB : bang derma bang. ikhlas.
PL : xpelah. (sambil menunjukkan tapak tangan dengan machonya).


situasi 2

sekumpulan kanak-kanak berpakaian compang-camping berkeliaran dikedai makan.

KK : bang derma bang, saya dah dua hari tidak makan.
P1 : nah ambillah. pergi makan ya.
KK : terima kasih.

seterusnya pergi ke meja lain.

KK : bang derma bang, saya dah dua hari tidak makan.
P2 : ko dah makan ke belum?
KK : belum bang.
P2 : meh duduk sekali makan.
KK : xpe la bang.

P2 terus menerus bertanya soalan dan KK naik menyampah dan terus blah.


Situasi 3

seorang berkopiah dan membawa beberapa dokumen yang telah lusuh berkeliaran di kedai-kedai makan sambil melabon.

Lelaki tersebut : bang, derma untuk bina masjid bla bla bla bla...
(sambil menunjukkan beberapa dokumen lusuh serta gambar keratan akhbar)
P1 : ambilah ni bang. (sambil menghulur not RM10)

lelaki tersebut terus melabon di meja yang lain.

lelaki tersebut : bang, derma bla bla bla bla bla (dah cam hafal skrip plak, panjang lebar)
P2 : tol ka ni sah bang?
lelaki tersebut : betul bang (sambil menunjukkan dokumen2 yang ada)
P2 : ni apa? surat dah lusuh, gambaq pn xjelas. nak menipu ka bang?
lelaki tersebut : betul bang, saya xtipu.
P2 : xpa la bang, simpan je la..


tujuan entry ni ditulis bukan untuk menjatuhkan orang tetapi ianya adalah realiti hidup.

sekadar berkongsi, fikir-fikirkan dan selamat beramal.

Namewee hantams oldskool CNY tunes


We just past through Chinese New Year Festive. Here some interesting thing from the controversial rapper named Namewee.

News: http://bit.ly/aRZHxy
His potent rhyming: http://bit.ly/do370O

eventhough i can't understand any single word spoken by both guys, but it sound nice. huhu
and who ever understand, can you please provide me the translation. huhu


read out from : http://mypopin.tumblr.com/post/399884608/namewee-hantams-oldskool-cny-tunes-go-local-plz

ketidakstabilan




******************** kau, aku berbeda *******************



kau boleh
;

- menghina aku
- mengherdik aku
- mencaci aku
- menuduh aku
- menjatuhkan aku
- memaki aku

kerana aku bukan kau. tetapi, aku juga boleh;

- menghina kau
- mengherdik kau
- mencaci kau
- menuduh kau
- menjatuhkan kau
- memaki kau

malangnya aku tidak akan;

- menghina kau
- mengherdik kau
- mencaci kau
- menuduh kau
- menjatuhkan kau
- memaki kau

walaupun kau bukan aku, aku bukan kau. jika aku membuat seperti kau, aku dah menjadi seperti kau. kau dan aku, berbeda.

aku akan;

- memaafkan kau
- melupakan kesalahan kau
- menerima kau
- menasihati kau
- membantu kau
- menolong kau

atas dasar apa;

- kerana aku juga bisa melakukan kesilapan
- kerana aku bukan seorang pendendam
- kerana aku bukan seorang egois
- kerana aku bukan seorang pemarah
- kerana aku seorang pemaaf
- kerana aku insan yang lemah

oleh itu, marilah kita saling maaf bermaafan, lupakan kisah silam dan memacu kehidupan yang lebih sempurna.


darthoneavenue

pause and ponder IV




darthoneavenue

Avatar Alert


While blog walking, it crossed my mind of reading this blog entry. I just wanna shares with all of you about this matter.


Avatar alert! Video of Palestinian villagers dressing up as Na’vi & braving teargas to protest Israeli imperialism! http://bit.ly/apjVFY





sources :http://mypopin.tumblr.com

pause and ponder III





we become a champion by fighting one more round. when things are tough, we fight one more round and remember that You'll Never Walk Alone.





darthoneavenue

pause and ponder II





time will help you through, but it doesn't have time to give all the answers to the never-ending why because you'll do the rest.

'bujang' day out


Date : 15th February 2010
Venue : Bukit Tinggi, Klang
Committee : Mohamad Shafwan, Zeera Qaseh, Nurhusmyra Naema, Warna Nur


It was so much fun. Thank you guys for the times spent for that day. Watching Valentine Day movie eventhough we are single, but I'm not sure bout the availability. It's a day that carve a huge smile on my face. Not just having so much fun with those girls, i'm also encounter someone that melting me over. I don't know whether i can communicate with "DIA" or not. Time will decide.

Done with "DIA". Back to the topic. With Nurhusmyra Naema and Warna Nur been single in just over a week, it didn't stop us to have so much fun even just only window shopping and watching movie at Bukit Tinggi, Klang. Me and Zeera Qaseh? It is better not to tell bout our (read in separate way because we are not in relationship) relationship. ha ha.

To Warna Nur, I'll support you from the back, front, side or from any angle you want. You got my numbers right. That is how Besties do.

To Ema, be strong girl. When we believe we can, insyaALLAH you can make it. Explore a new way of life is a great experince.

To Zeera, no words can write here. I'll text you later.

To me? ha ha. Lot of things to be remind to myself. I'll write in another post.

;)




darthoneavenue

pause and ponder.



"the act of putting pen to paper encourages pause for thought, this in turn makes us think more deeply about life, which helps us regain our equilibrium."



Hey, I do love this quote. We need to do some alterations to this quote by change 'putting pen to paper' to 'write in the blog' due to the technology enhancement. But, it sounds nicer in that way. ;)

2nd edition?


last night my family gathered together in my andak's house to have monthly family gathering. each months we have this family gathering. the main objectives is to gathered together and discuss any issues that need to be discussed.

last night also we have a little birthday party celebrated my brothers and my birthday that is on 9th (my younger brother), 11th (mine) and 13th (my older bro). Last year we didn't celebrate because my younger bro meet an accident on 8th February 2009 and coma for nearly a month. so, this year we celebrate and prioritize to my younger bro because of that occasion.

This year I only manage to get 2 gifts that is from lalink ieda (its a book) and my family (cant tell you what it is.. ngeh3x!~). but, that is now the important thing. the more important thing is all of my friends remember my birthday. unfortunately, i've been waiting from someone but nothing came pass me by. its ok then..


p/s: thank you so much guys.. luv u all..
;)

Passion??





A month without football? Just twice watching football match of Liverpool vs Everton and also Liverpool vs Arsenal. I couldn't believe that I didn’t play any kind of sport especially football and also futsal during that time.

On February, 4 I've been checking my knee pain at Hospital Ampuan Rahimah Klang. The result is
anterior cruciate ligament (ACL) injury. For me, this result is not a shocking news because I've been google-ing all kind of injury that related to knee and one of it is this ACL injury. Before this I've posted bout my injury. I thought its medial collateral ligament, but my guess is totally wrong. After that, I've another appointment that is on March, 18.

For now, I will put myself on "no-sports-activities mode". Behind of this is because I don’t want to loose my knee in this young age. Minimizing the involvement on sports activities would help I guess.

My passion on football keep on decreasing due to my injury. For now, I need to find a new way to spend my free time. I don’t want to much spending my time on facebooking, myspacing, blogwalking and playing electronic games. Anyone have a suggestion?

My oh My


Time : almost 0430.
Place : my room
mood : unknown
theme song : caramel - jauh kau pergi



People said that we can easily archieved something, that’s almost true. And they also said that its not easy to protect something that have you been achieved before. Yes I couldn't agree more with this. Life is nothing less like the economic life cycle. In economy, they have recession, depression, expansionary and peak. Same goes to our life. As we been on the top, we will somehow to be in the bottom.

Now my age has clocked to 22 years. Yes I am 22 years old now. Most of my colleagues doesn't know that I was born on 1988. Thanks to my primary school archievement , the phenomenal one I guess. Since that, I've used to have friends that older then me. I tend to act just like I born at 1987. Ah, never mind.

21 years of living. Since 12 years old, I used to lived far from my family. Do it all alone. Asrama Tun Dr Ismail and St. John Institution, Kuala Lumpur. A place where I can assume as my turning point of life. I know better about the world. Learn how to survive in a metropolitan world. Even I just an ordinary person. Thank you.

2002, been kicked out from Asrama Tun Dr Ismail and automatically transfer from St John Institution to SMK Telok Datok giving me the new experince of life. Where I found 'lepaking' and futsal teammate. It also giving me time to-get-know my villagers and also they can get-to-know me. Circa 2003-2004, been in SMKTD I learn new thing that so-called LOVE. No need to mention her name I think.

Circa 2005, it’s a Universities lifes begin. Knowing tons of friends. UiTM Kelantan to be mentioned where a place I learned deeply bout life, passion, love and all the things that make me Mohamad Shafwan today. 2005-2008 bring me lots of experience. Kesatria Negara, Mara University of Technology Accountancy Society (MUTAC), Jawatankuasa Perwakilan Kolej Tunku Abd Rahman, Kelab Debat dan Pidato, Karnival Sukan Mahasiswa UiTM. Those are the main medium of "ME" today.

Mid 2008 until end 2008, Geodis Wilson Freight Management is the place of another experience. To be in working field is not an easy task but its fun. After tiredly working all days, we'll be paid. The time where all servant in the world smiling all the times.

End November 2008, is the time of convocation. Finally and officially I posses a Diploma in Accountancy from UiTM. A day which I can't ever forget. In the end Of December, I pursuing my studies in degree level at UiTM Malaysia. This time, no more accounting things. Now, I'm Business Management student. Taking BBA (Hons) Business Economics. One of my interest. ;)

22 is a matter of numbers. Ah, who's care? I hope my life starting from 22nd birthday would be a great moment of my life.

To my old and new colleagues, lets moving forward. Bring joy, prosperity, bless, happiness and so much more positive things to our life. Thank You so much guys.


p/s : thank you to Ajid Genki, Anisyuhada Zakaria, Fairuz Nabila Mohamed Hussain, Nadia Nabila Ibrahim, Ahmad Syamir, Mohd Izham Roslan, Siti Khadijah Jamaluddin and Khairunisa Juhaizat for the Birthday Party and also the foods..

not forget to mention to all my BMBE4A that giving a very nice cooperation during class photoshoot. can't wait to get the pictures.

:)

untitled


fuh... fuh... tiup sket sawang2 nih.. bukan laman sesawang ye.. huhu
xtau nk update pe...
so sekadar menulis pendek-pendek je la...

hari ni aku pun xtau la nape aku terasa begitu tensen..
argggghhhhhh!!!!!!
biarlah.......

Knee Injury


I'm notice i'm having this injury after seeking advise from doctor at Unit Kesihatan UiTM Malaysia. According to the doctor, i'm having a medial collateral ligament injury. This will stop me from doing any sport activities. Refer picture.


here some information about my injury.

Knee ligament injuries

Ligaments connect one bone to another. The ligaments outside your knee joint are called the medial collateral ligament and the lateral collateral ligament. They provide your knee with stability and limit the amount it can move from side to side.

  • The medial collateral ligament is on the inner side of your knee and is taut when your leg is straight. It's a strong ligament but can be sprained or completely ruptured (torn) if you twist your straightened leg at the same time as being knocked sideways, for example, when being tackled in rugby.
  • The lateral collateral ligament is like a thin, strong cord that runs on the outer side of your knee connecting the bottom of your thigh bone to the top of your fibula (one of the bones in your lower leg). It's not usually damaged on its own, but you may need to have it repaired if you have damaged other ligaments.

Medial and lateral collateral ligament injuries may be classed as follows:

  • grade 1 is a sprain with no tearing of the ligament
  • grade 2 is a partial tear of the ligament
  • grade 3 is a complete tear of the ligament

The ligaments inside your knee joint are called the anterior cruciate ligament and the posterior cruciate ligament. Cruciate means in the form of a cross - the anterior cruciate ligament crosses over in front of the posterior cruciate ligament. These ligaments provide stability to your knee, when it is in different positions, particularly in the forward and backward movements of the knee joint.

Causes of knee injuries

You may injure your knee if:

  • it receives an impact or is moved beyond its usual range of movement, for example if you have a fall or land awkwardly
  • you play a sport that combines running, jumping and stopping with quick changes of direction, such as football
  • you have a condition such as osteoarthritis or gout, or are very overweight
  • your knees hit the dashboard in a car accident - posterior cruciate ligament damage is sometimes called the 'dashboard injury' as this is often how it occurs

Treatment of knee injuries

The treatment you will receive will depend on what damage you have done and how bad the damage is.

Self help

You should follow the PRICE procedure to manage any type of soft tissue injury to your knee. PRICE stands for the following.

  • Protection. Protect your injury from further harm.
  • Rest. Rest the injury for the first two to three days, then reintroduce movement so you don't lose too much muscle strength.
  • Ice. Apply a cold compress such as ice or a bag of frozen peas wrapped in a towel to help reduce swelling and bruising. Don't apply ice directly to your skin as it can damage your skin.
  • Compression. Compress the joint by bandaging it to support the injury and help decrease swelling.
  • Elevation. Elevate your knee by resting it above the level of your heart and keep it supported.

There are certain things you should not do in the first three days after your injury to avoid doing further damage to your knee. These can be remembered as HARM.

  • Heat. This includes having a hot bath or using a heat pack.
  • Alcohol. Drinking alcohol can increase bleeding and swelling in the affected area.
  • Running or other forms of exercise.
  • Massaging the injured knee. This can cause more swelling or bleeding.

You may need to use crutches or wear a brace to make sure that you keep weight off the affected knee.


Prevention of knee injuries

There are some precautions you can take to try to reduce the risk of damaging your knee ligaments.

  • Exercise regularly to maintain a good level of fitness. This will mean your muscles are stronger and better able to support your joints, including your knees. If you haven't been active for a while, start gently and gradually increase the intensity.
  • Spend five to 10 minutes warming up before exercise to increase blood flow to your muscles and reduce the chance of an injury. Many sports professionals advise stretching your muscles after warming up and again after cooling down; however the benefit of stretching before or after exercise is unproven.
After seeking the neurologist at Hospital Tunku Ampuan Rahimah, Klang i've been given appointment date on 4th February 2010. At that time, the exact injury will be reveal..

kemaskini II


setelah sebulan lebih, aku membuat semakan berat badan.

berat terkini: 64.3kg

menurun lagi sebanyak 0.7kg.

kurusnya daku.

Media; Isu dan Permainan Isu


hari ini, isu yang kebanyakan daripada kita tidak menyedarinya sejak dari tarikh 01.01.10. tatkala ramai yang asyik dengan countdown tahun baru, mereka tidak sedar harga gula juga akan naik. hari ini aku malas nak mengupas kenaikan harga gula daripada RM1.45 ke RM1.65 per kg. Hari ini aku nak mengupas bagaimana media massa mengalih penumpuan isu-isu semasa lalu mengaburi mata kita, rakyat.

hari demi hari aku menonton televisyen arus perdana Malaysia (ASTRO xde, so terpaksa la menghadap apa yang ada). jadi secara tidak langsung aku pun menumpukan deria penglihatan dan pendengaran mengenai isu-isu yang sering bermain di kaca tv.

mengapa aku pilih mengupas media? apa perkaitan isu dan apa itu permainan isu? jawapannya, saja. bosan pula tiada kelas petang Khamis ni. huhu.

td baru sahaja berlalu berita pilihan ramai (aku yakin ramai yang xsuka tgk berita, bosan) jam 1.30-2.00ptg. aku sangat tertarik ngan tag line pembaca berita tu "kurangkan pengambilan untuk kesihatan". oh, sangat klise.

cane nak mula ya? erm... dari hujung tahun 2009 hingga kini jika korang perasan isu yang salu masuk berita ialah isu gula. bermula dengan isu sakit-sakit yang berkenaan gula. tak kisah la sakit ape pon. sakit kencing manis ke, darah tinggi ke, itulah permulaan permainan isu-isu semasa. bermula dengan bercerita tentang kesan utama daripada isu.

terus peringkat kedua, timbul pula isu-isu dibelakang isu asal. contoh mudah harga gula. jika korang perasan mula-mula cerita byk sakit lepas tuh ada pula cerita pasal seludup gula. isu penyeludupan gula disempadan Thai. ini isu lapuk. isu berzaman. xkan dua tahun xboleh setel. kat peringkat ni juga perbandingan harga antara satu negara dengan negara lain. kat isu ni teringat aku dalam ucapan DSAI mengutuk kenaikan harga minyak "jangan bandingkan harga bawang di India dengan harga bawang di Malaysia. Kita import, depa eksport". setahu aku Malaysia ada ladang tebu kt Perlis tu. dan bisnes gula ni boleh dikira monopoly sebab berapa sangat la kilang gula yang ada kat Malaysia. jangan bandingkan harga gula negara yang import.

peringkat ketiga, isu sudah berlaku. masa ini isu tersebut telah diumumkan. so ada la pihak2 yang tidak puas hati. buat demo dan sebagainya. [baca; demo, bantahan] masa ini bermulalah media melabon mengenai demo dan bantahan. kononnya ada pihak yang prihatin.

peringkat keempat, bermain lagi isu demo dan bantahan serta isu diperingkat kedua. pada peringkat ini mmg biasanya media masa akan mainkan isu ini dan ia dapat menyurutkan perhatian kita kerana sudah bosan dengan isu demo, bantah dsb.

peringkat terakhir, tiada berita lagi mengenai isu utama. mungkin ada sikit-sikit berita kecil. kita dah buat xport. buat dunno.


kesimpulannya, media massa memang kaki melabon bagi memastikan kita tidak mendapat berita sepenuhnya serta dapat bertindak dengan cara dan saluran yang betul. apa kata korang?

Masa itu Emas

Waktu Solat

formspring.me

Ruangan Bersembang

Barclays Premier League Live Scores

Kick Out Racism

Kick Out Racism
stop racism because racism against citizens is a serious matter

Followers